مو

مراقبت از موها

مراقبت از مو

درباره مراقبت از موها توصیه های زیادی شنیده ایم که گاه باهم متفاوت و گاهی حتی متضادند. آرایشگری که موهایتان را رنگ کرده است، توصیه هایی به شما می کند.در تبلیغات محصولات مختلف مراقبت از مو چیزهای متفاوتی می شنوید.حتی مادرتان هم با توجه به تجربه شخصی خود، دستورالعملی برای مراقبت از مو به شما ارائه می کند. راه حل چیست؟ چگونه می توانیم بهترین و درست ترین شیوه مراقبت از مو را پیدا کنیم؟
بهترین راه، مراجعه به کسی است که در این کار، تخصص دارد. بیایید ببینیم متخصصان به سوالهای ما چه جوابی می دهند.

چند بار در هفته باید موهای خود را بشوییم؟

اگر از شامپوهای معمولی استفاده می کنید، حداکثر دوبار در هفته موهای خود را بشویید و نه بیشتر. هر شامپویی که هنگام شستن، زیاد کف می کند، حاوی ترکیبات سولفات است که چربی طبیعی پوست و مو را از بین می برد و براقیت، رطوبت و رنگ موها را کم می کند. شستن مکرر موها، باعث می شود پوست سر، چربی خود را از دست بدهد و برای همین، غدد تولید چربی، فعالیت خود را بیشتر می کنند. در نتیجه شما دچار چربی بیش از حد در ناحیه کف سر و خشکی و شکنندگی تارهای مو می شوید.

آیا می شود با موهای نم دار بخوابیم؟

بله ولی اجازه دهید موهایتان تا حدی، در تماس با هوا، رطوبتش را از دست بدهد. بهترین توصیه ای که می توان داشت این است که هرگز با موهای کاملا خیس نخوابید. چند ساعت قبل از خوابیدن، موهایتان را بشویید تا برای خشک شدن آنها وقت کافی وجود داشته باشد. حتما بعد از حمام، به موهایتان ماسک موی بدون نیاز به آبکشی و کرم مو بزنید. بگذارید موها تا حد ۷۵ درصد خشک شوند. اگر موهایتان بلند است، آنها را به شکل گرد، بپیچید و با کش مو ببندید. صبح روز بعد، با باز کردن کش مو، فر زیبا و مختصری روی موهایتان ایجاد می شود.

چند هفته یکبار باید موها را کوتاه کرد؟

به محض اینکه حس کردید نوک موهایتان خشک شده است، آنها را کوتاه کنید. در واقع، قبل از اینکه موهایتان دچار موخوره شوند، باید نوک آنها را بچینید. معمولا هر شش هفته یکبار باید این کار را انجام دهید. نکته جالب این است که کسانی که همواره از شامپوهای بدون سولفات که کف کمتری دارند، استفاده می کنند، حتی تا دوسال دچار خشکی نوک مو نمی شوند.

آیا مصرف مکملهای ویتامینی که برای خانمهای باردار تجویز می شود، رشد موها را بیشتر می کند؟

بله، این ویتامینها، باعث سرعت بخشیدن به همه فعالیتهای بدن می شود. در واقع، بدن فکر می کند که برای دونفر، مادر و جنین باید فعالیت کند.البته توجه داشته باشید که برای مصرف این ویتامینها، حتما باید با پزشک، مشورت کنید.

رنگ مو
رنگ مو

بهترین کار برای درمان موهای خشک، ضعیف یا زبر، چیست؟

هرسه این مشکلات با استفاده از روغنهای مناسب برطرف می شود. با زدن این روغنها روی پوست سر، قبل از خواب و شستشوی سر در صبح و استفاده مجدد از آن، ریشه موها، به‌خوبی تغذیه می شود و در نتیجه، موهای سالمتر، پرپشت‌تر و براقتری خواهید داشت. ضمن اینکه این روغنها، حالت پذیری موها را هم بهتر می کند.

آیا لزوما محصولات گرانتر یا جدیدتر، لزوما کیفیت بالاتری دارند؟

نه، اینطور نیست. برای انتخاب یک محصول، بهتر است به جای قیمت، به مواد تشکیل دهنده درج شده روی آن توجه کنید.احتمالا شما هم روی بیشتر شامپوها، کلمه ” پروتئین”  را دیده اید. پروتئینها، در واقع، مواد اولیه تشکیل دهنده موها و عامل رشد مناسب آنها محسوب می شوند.
محصولات برندهای ارزانتر، دارای پروتئین نیستند زیرا استفاده از پروتئین، قیمت را بالا می برد. استفاده از محصولات پروتئینه به سلامت و رشد بهتر موها کمک می کند. البته اگر موهای بیش از حد خشکی دارید، استفاده از محصولات پروتئینه، خشکی آن را بیشتر خواهد کرد و در نتیجه، تار موها دچار شکستگی و ریزش خواهد شد. به خاطر همین، باید از محصولاتی استفاده کنید که برای موهای شما مناسب باشند. برای موهای خشک، محصولاتی مناسبند که دارای مواد آبرسان و مقدار کمی پروتئین باشند.

آیا استفاده از کیتهای رنگ مو که برای استفاده در منزل تولید شده اند، توصیه می شود؟

اگر به اندازه یک یا دو درجه می خواهید موهایتان را تغییر رنگ بدهید، بله این رنگها برای شما مناسبند. در انتخاب رنگ مناسب، دقت کنید. معمولا رنگ موهای کیتی که  در جعبه های بزرگ و به همراه اکسیدان و نرم‌کننده و دستکش، عرضه می شوند، نسبت به رنگ موهای تیوپی، قدرت کمتری دارند و به خاطر همین، به موها آسیب نمی رسانند ولی در عین حال، ممکن است نتیجه دلخواه شما، به دست نیاید، مخصوصا وقتی بخواهید تغییر زیادی در رنگ مویتان ایجاد کنید. به عنوان مثال، شما با این نوع رنگها، نمی توانید موهای قهوه ای خود را بلوند روشن کنید. اما برای کمی تیره‌تر یا روشنتر کردن رنگ موهایتان و یا برای رنگ ریشه ها، می توانید از آنها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *