مو

شامپو و مواد تشکیل دهنده آن

شامپو

شامپو، یک محصول پرکاربرد مراقبت از مو است که برای شستشوی مو و پوست سر به کار می رود. اولین کارکرد شامپو، تمیز کردن و پاک کردن مو از چربیهای اضافی، سلولهای مرده پوست و آلودگی از مو است تا بتوان آن را به‌خوبی حالت داد.
شامپوها ممکن است برای درمان بعضی بیماریهای پوستی تولید شده باشند، مثل شامپوی ضد شوره، ضد قارچ، ضد خارش و یا سایر بیماریها.

مواد تشکیل دهنده شامپو

شما باید درباره مواد تشکیل دهنده، اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید شامپوی متناسب با موی خود را انتخاب کنید.

وزارت بهداشت، تولید کنندگان شامپو را ملزم کرده است که مواد تشکیل دهنده محصول را روی بسته بندی آن درج کنند. تولید کنندگان هم  نام شیمیایی مواد تشکیل دهنده محصولاتشان از جمله شامپو را روی بطری آن می نویسند. اولین دسته مواد موجود در شامپو، تمیز کننده ها هستند که کار پاک کردن چربی و آلودگیها را از روی مو پوست، انجام می دهند. اما در شامپو، مواد دیگری هم وجود دارند که لیست آنها روی آن، قابل مشاهده است.

مواد تشکیل دهنده یک شامپوی معمولی، عبارتند از:

  • مواد تمیز کننده
  • غلیظ کننده ها
  • تنظیم کننده های میزان اسیدی بودن شامپو (تنظیم pH)
  • نرم‌کننده ها
  • مواد جاذب رطوبت
  • بازکننده گره مو
  • الکل
  • اسانس خوشبو کننده
  • فیلتر ضد آفتاب
  • نگهدارنده ها
  • آب

مواد تمیز کننده

همانطور که گفته شد، این نوع از مواد، چربی و آلودگیهای مختلف را از روی مو، پاک می کنند. شوینده ها کمک می کنند که سطح مو و پوست، کاملا مرطوب شود و چربی و آلودگی از روی مو و پوست، به آب منتقل و شسته شود. مواد شوینده متداولی که برای این کار استفاده می شود، عبارتند از آمونیوم لوریل سولفات، سدیم لوریل سولفات و مریت سولفات.
سدیم لورت سولفات (SLES) چربی و رطوبت را از موها جدا می کند و می تواند چشم را بسوزاند. سدیم لوریل سولفات (SLS) و آمونیوم لوریل سولفات (ALS) به عنوان یک جایگزین ملایم تر برای سدیم لوریل سولفات، استفاده می شود. البته سدیم لوریل گلوکر و لوریل گلوکز، جایگزینهای مطمئن تر و ایمن تری هستند.

رنگ موی پرستیژ
رنگ موی پرستیژ

غلیظ کننده ها

این دسته از مواد، به شامپو اضافه می شود تا آن را غلیظ تر کرده و استفاده از آن را راحت تر کند. با غلیظ شدن شامپو، بهتر می توان مقدار دلخواهی از آن را روی مو ریخت. کلرید سدیم، کوکامیدوپروپیل بتائین، ستیل الکل و ستریل الکل هم به شامپو اضافه می شود تا به آن حالتی کرمی و غلیظ یکنواخت بدهد.

تنظیم کننده های میزان اسیدی بودن شامپو (تنظیم pH)

اسید سیتریک و سیترات سدیم، برای ایجاد محیطی اسیدی به شامپو اضافه می شوند. اسیدی بودن شامپو، کمک می کند که کوتیکول موها بسته شوند و طاهری درخشان تر و صاف تر داشته باشند.

الکل

ستیل الکل، به عنوان یک الکل آبرسان، سطح موها را لغزنده می کند و به همین دلیل، شانه کردن موها آسانتر می شود.

مواد نرم‌کننده

گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، هکسیلین گلیکول، سوربیتول و سدیم پی سی ای، باعث حفظ رطوبت موها می شوند. همچنین الکتریسیته ساکن را برطرف کرده و احتمال شکستگی ساقه موها را کاهش می دهد.

بازکننده گره مو

روغنهای سیلیکونی با لیز و لغزنده کردن سطح مو، از گره خوردگی موها جلوگیری می کنند.

اسانس خوشبو کننده

مواد خوشبوکننده طبیعی و رنگهای دلپذیر، به شامپو اضافه می شود تا ظاهری جذاب و دلخواه برای مشتری فراهم شود.

فیلتر ضد آفتاب

اکتیل سالیسیلات و پارا آمینو بنزوئیک اسید به عنوان فیلتر ضد آفتاب، پوست سر و موی شما را در برابر اشعه مضر آفتاب، محافظت می کنند.

نگهدارنده ها

متیل پارابن، پروپیل پارابن و ستریمونیوم کلراید، مواد نگهدارنده ای هستند که معمولا در شامپوها به کار می روند و تا زمان مصرف، شامپو را در برابر میکروبها و باکتریها مصون می سازد و از فساد آن جلوگیری می کند.

آب

آب دیونیزه، معمولا تا ۸۰ درصد یک شامپو را تشکیل می دهد. این ماده، به عنوان یک حامل، همه مواد مفید و شوینده شامپو را در خود جای می دهد و استفاده از شامپو را آسان می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *