مو

قهوه و اثرات شگفت انگیزش بر رشد موها

تاثیر قهوه بر موها

قهوه برای موها بسیار مفید است.هم می تواند رشد آن را بهبود بخشد و هم می تواند به عنوان یک رنگ موی طبیعی عمل کند.
در ادامه به اثرات مثبت این ماده غذایی بر موها خواهیم پرداخت. همچنین بررسی می کنیم که ببینیم آیا قهوه عوارض ناخواسته ای هم بر روی موها می تواند داشته باشد یا نه.

قهوه برای موها چه کاری انجام می دهد؟

این نوشیدنی پرطرفدار حاوی مواد مغذی و ویتامینهایی است که می تواند از چند جهت برای موها مفید باشد.

۱- سلامت عمومی موها را بهبود می بخشد.
۲- تماس آن با پوست سر، باعث افزایش رشد موها می شود. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدانها و سایر مواد موجود در قهوه، قادرند سلولهای پیاز مو را به رشد بیشتر تحریک کنند.
۳- بدون ایجاد آسیب، موها را درخشان و براق می کند.
۴- به خاطر داشتن رنگدانه های قوی، می تواند مانند یک رنگ موی ملایم، موها را کمی تیره تر کند.
۵- می توانید به همه محصولات مراقبت از مو، مقداری قهوه برای بیشتر کردن اثر مطلوب آن اضافه کنید.

نوشیدن قهوه خوب است یا بد؟

باید گفت که نوشیدن آن اگر به اندازه متعادل باشد برای سلامتی ضرری ندارد. قهوه مزیتهای زیادی برای بدن دارد از جمله بالا بردن سطح انرژی بدن، تغذیه سلولها به خاطر دارا بودن مواد مغذی فراوان و کاهش ریسک ابتلا به برخی بیماریهای خطرناک.
اما اگر به مقدار بسیار زیاد مصرف شود، می تواند منجر به نارساییهایی در بدن شود. مصرف بیش از حد این نوشیدنی، دومین عامل موثر در ابتلا به سرطان است. بنا بر اعلام سازمان داروی امریکا، حداکثر میزان استفاده ۴۰۰ میلی گرم در روز است. مصرف بیش از این مقدار، برای بدن مضر است.

خرید رنگ موی آدونیس
رنگ موی آدونیس

مزایای استفاده از آن برای موها چیست؟

۱- رشد موها را بهبود می بخشد.


برای رشد ساقه موها، کراتینوسیت ها باید تکثیر شوند. قهوه سرعت این تکثیر را بیشتر می کند و در نتیجه، رشد موها سریعتر انجام می شود.
همچنین آنتی اکسیدانهای موجود در آن، باعث حفظ آب موجود در بافت مو می شود و مانع از دست رفتن رطوبت لایه اپیدرم پوست می گردد. این مساله به رشد سلولهای سالم مو کمک میکند.
علاوه بر این، با بهبود گردش خون زیرپوستی، باعث تغذیه بهتر پیاز مو و رشد سریعتر موها می شود.پژوهشها نشان می دهد نوشیدن آن، تعداد فولیکولهای مو را زیاد می کند.

۲- ریزش مو را کاهش می دهد.


ریزش زیاد موها نشان دهنده ضعیف بودن فولیکول موها است. با بالا رفتن سن، فولیکولهای مو شروع به ضعیف شدن می کند که این امر، منجر به ریزش مو می شود. ثابت شده است که استفاده مستقیم کافئین بر روی پوست سر و موها، باعث کاهش ریزش مو و رشد بهتر آن می شود.
یکی از دلایل اصلی ریزش مو در مردان، هورمون جنسی دی هیدراتستسترون یا DHT است.این هورمون، به فولیکول موها آسیب می زند و باعث ریزش مو می شود. در زنان نیز بالا بودن میزان این هورمون منجر به ریزش مو می شود. یک پژوهش نشان داده است که مصرف این نوشیدنی پرطرفدار می تواند این روند را متوقف کرده و باعث کاهش ریزش موها گردد.

۳- نرمی موها را افزایش می دهد.


قهوه سرشار از فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها آنتی اکسیدانهایی هستند که در رشد مجدد موها نقش اساسی دارند.خشکی و رنگ و رورفتگی موها، نتیجه از دست رفتن رطوبت آنها است. همچنین به جایگزینی رطوبت از دست رفته و بازسازی بافت مو کمک می کند. اگر موهایتان به وز دچار شده است، می توانید به‌سادگی آنها را با قهوه شستشو دهید تا وز آن از بین برود و نرمی از دست رفته خود را باز یابد.

۴- پوست سر را لایه برداری می کند.


پودر این ماده غذایی، می تواند به عنوان یک لایه بردار عالی عمل کند.اگر موهایتان بیش از حد چرب است، استفاده از آن به عنوان ماسک مو می تواند چربی پوست سر را تنظیم کند و سلولهای مرده پوست را از بین ببرد.
همچنین قهوه یک ماده اسیدی است. به خاطر همین می تواند در تنظیم میزان اسیدیته یا PH موها و پوست سر مفید واقع شود.

۵- رنگ موها را تیره‌تر می کند.


قهوه می تواند به عنوان یک رنگ طبیعی، موهای سفید شما را تیره‌تر کند. اگر مقداری از آن را به موهای خود بزنید، رنگ تارهای مو، کمی تیره‌تر می شود. از این روش برای کم کردن جلوه سفیدی مو می توانید استفاده کنید.

محصولات مراقبت از موی موجود در بازار

در بازار، محصولاتی از قبیل شامپو، نرم‌کننده و سرم مو که دارای این ماده باشند، به وفور یافت می شوند. این محصولات برای بهره‌گیری از خواص شگفت انگیز قهوه، از این ماده طبیعی استفاده می کنند. این محصولات، جلوه موها را بهتر کرده و حجم خوبی به آن می دهد. اکثر شامپوهای دارای قهوه، دارای هیالورونیک اسید و بیوتین هستند که باعث بهبود رشد موها می شود.

استفاده برای موها در خانه


اگر مایل به استفاده از محصولات کارخانه ای آماده مصرف نیستید، می توانید خودتان در خانه به آسانی از قهوه برای بهبود وضعیت موها بهره بگیرید.

۱- شستشوی موها


مواد مورد نیاز:
۲ تا ۴ فنجان قهوه سرد، کلاه رنگ و بطری اسپری دار
مراحل کار:
ابتدا قهوه سرد را داخل بطری اسپری دار بریزید و بر روی موهای مرطوب اسپری کنید و با انگشتان، کمی موها را ماساژ دهید.موها را کاملا جمع کنید و ببندید و کلاه رنگ را روی سر بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه، موها را با آب ولرم بشویید.

۲- ماسک مو


مواد لازم: ۲ قاشق چایخوری پودر قهوه، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ عدد کلاه رنگ
مراحل کار:
همه مواد را در یک کاسه کاملا باهم مخلوط کنید و با یک برس رنگ، مواد را روی موها بزنید. کلاه را روی سر بگذارید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.

۳- اسکراب


مواد لازم:
دانه های قهوه آسیاب شده و شکر آسیاب شده
مراحل کار:
قهوه و شکر را باهم مخلوط کنید و روی موهای خیس بزنید. به مدت ۱۵ دقیقه این اسکراب را روی پوست سر ماساژ دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه روی موها بماند. سپس با آب یک شامپوی ملایم موها را بشویید.

۴- نرم‌کننده


بعد از اینکه موها را با یک شامپوی ملایم شستید، ۲ فنجان قهوه سرد را روی موها بریزید و ماساژ دهید. بعد از ۱۰ دقیقه موها را آبکشی کنید.

۵- روغن و قهوه


یک چهارم فنجان دانه قهوه بوداده را با ۲ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید و در یک قابلمه کوچک روی گاز با حرارت ملایم به مدت ۷ تا ۸ ساعت قرار دهید. بعد از سرد شدن، آن را صاف کنید و در یک بطری بریزید و قبل از خواب به موهای خود بمالید و صبح، آن را با شامپو بشویید.

نکاتی که قبل از مصرف باید رعایت کنید:

۱- حتما قهوه باید قبل از استفاده روی موها، کاملا سرد شده باشد.
۲- بعد از استفاده از قهوه روی موها، ممکن است لکه های آن روی موها باقی بماند، مخصوصا اگر موهای روشنی داشته باشید. برای جلوگیری از این مساله، به جای استفاده مستقیم از قهوه، شامپو و نرم‌کننده های دارای قهوه مصرف کنید.
۳- سعی کنید برای بهره‌گیری بهتر، از قهوه های خالص و بدون مواد افزودنی استفاده کنید.

آیا استفاده از قهوه برای موها، عوارض جانبی هم دارد؟

مانند همه کارهای دیگر، استفاده متعادل از قهوه هم باید رعایت شود. با وجود فواید بی شمار قهوه برای مو، استفاده بیش از حد آن، چه به صورت ماسک، چه به صورت اسکراب، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و باعث ریزش موها شود..
توصیه بعدی استفاده از قهوه تازه آسیاب شده به جای قهوه های فوری است. قهوه فوری به خاطر فرآوری انجام شده روی آن و مواد نگهدارنده موجود در آن، به اندازه قهوه تازه، برای موها مفید نیست.

چکیده:
استفاده از قهوه برای سلامت و زیبایی موها بسیار مفید است. قهوه می تواند ریزش موها را متوقف کند و رویش مجدد آن را ممکن سازد.همچنین می توانید از آن به عنوان یک رنگ موی طبیعی استفاده کنید. قهوه را چه به صورت محصولات آماده و چه به صورت دست ساز در خانه برای موها استفاده کنید، مدتی طول می کشد تا نتایج مفید آن را مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *