مو

آیا کندن موهای سفید، باعث بیشتر شدن آنها می شود؟

همه ما این گفته قدیمیها را شنیده ایم که کندن موهای سفید باعث زیاد شدن آن می شود ولی آیا این ادعا، بهره ای از حقیقت دارد؟ در ادامه خواهیم گفت که چگونه موهای سر سفید می شوند و وقتی آنها را از روی سر بکنیم، چه رخ می دهد.

کندن موهای سفید و زیادتر شدن آنها

اگر بخواهیم در یک کلمه به سوالی که مطرح شد جواب بدهیم، باید بگوییم خیر. کندن موهای سفید، باعث زیادتر شدن آنها نمی شود. هر تار مو، از یک فولیکول مستقل بیرون می آید و وقتی آن را می کنیم، فقط یک تار مو جایگزین آن می شود که احتمالا آن هم سفید خواهد بود. در موارد استثنایی ممکن است موی جایگزین، تیره تر از موی اولیه باشد.
سفید شدن موها، به دلایل مختلف از قبیل بالا رفتن سن، ژنتیک، انواع محصولات مربوط به مو و استرس، بروز می یابد. به همین دلیل با کندن یا نکندن موی سفید، هیچ تغییری در وضعیت موی جایگزین بعدی ایجاد نمی شود.
همچنین موهای سفید، کمی نسبت به موهای تیره تر شما، زبرتر هستند که باعث بیشتر دیده شدن آن می شود و این به خاطر کاهش ترشح چربی، در اطراف فولیکول موی سفید است.

موها چگونه سفید می شوند؟

فولیکول مو، ساختاری حباب شکل است در ریشه موها و داخل پوست سر قرار دارد. از داخل این حباب است که موها رشد می کنند و ملانوسیتهای اطراف آن، به تولید ملانین می پردازند. ملانین، رنگدانه های طبیعی مو است که رنگ موهای شما را مشخص می کند.
وقتی میزان تولید ملانین، به علت بالا رفتن سن، استرس و غیره، کاهش می یابد، موهای شما رنگدانه های خود را از دست می دهد و به سفیدی میل می کند.ملانوسیتها با بالا رفتن سن از بین می روند. همچنین رادیکالهای آزاد به وجود آمده در اثر استرس نیز تولید رنگدانه های مو را مختل می سازد و منجر به سفیدی زودرس موها می گردد.

بعد از کندن موهای سفید چه اتفاقی برای فولیکول مو می افتد؟

با کنده شدن مو، فولیکول آن آسیب می بیند ولی بسرعت بهبود پیدا می کند و تار موی جدیدی جایگزین موی قبلی می شود. اما اگر موهای یک ناحیه را به شکل مداوم بکنید، فولیکولهای آن آسیب جدی می بینند، سلولهای اطراف آن فولیکول می میرند و فولیکول نیز بعد از مدتی بسته می شود. به این ترتیب، در آن ناحیه موی جدیدی رشد نمی کند و دچار طاسی منطقه ای می گردد.
به همین دلیل، وقتی موی سفیدی بر روی سر خود دیدید، به جای کندن، با قیچی آن را از نزدیکی پوست سر کوتاه کنید یا برای پوشاندن سفیدی، از رنگ مو بهره بگیرید.

عوارض منفی کندن موهای سفید

متخصصان توصیه اکید می کنند که موهای سفید خود را نکنید چون نه تنها فایده ای ندارد بلکه آسیبهایی هم برای شما به همراه دارد، از جمله:

۱- به پوست سر شما آسیب می زند.

کندن مکرر موهای سفید، به سلولهای پوست سر آسیب می زند و آن را دچار زخم و التهاب می کند.

۲- موهای شما را کم پشت می کند.

وقتی مدام موهای یک ناحیه از سر را می کنید، فولیکولهای مو بسته می شوند و از بین می روند. در نتیجه، موی جدیدی نمی روید و در نهایت به کم پشتی و طاسی منطقه ای دچار خواهید شد. قاعدتا داشتن موهای سفید، بهتر از از دست دادن موها و به طاسی دچار شدن است.

۳- بافت موهای شما را تغییر می دهد.

کندن موهای سفید، باعث تغییر بافت طبیعی موهای شما می شود. ممکن است موهای جدید، زبرتر و خشک‌تر شوند.

توصیه هایی برای جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها

سفید شدن موها، یک روند بی بازگشت است. به خاطر همین، وقتی موها سفید شد، دیگر به هیچ وجه نمی توان آن را به حالت اولیه باز گرداند. اما شما می توانید با اقداماتی از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کنید:

۱- مکملهای خوراکی

کمبود ویتامینهای ب۱۲، ب۶، د و ای می تواند منجر به سفید شدن موها گردد.همچنین کمبود آهن و کلسترول خوب هم با سفید شدن زودهنگام موها مرتبط است.
پس اگر کمتر از ۳۰ سال سن دارید و به سفیدی مو دچار شده اید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا اگر لازم است از مکملهای غذایی استفاده کنید.

۲- کاهش استرس

استرس، یکی از عوامل مهم در ایجاد سفید شدن زودهنگام موهاست. درست است که مشغله فکری و سختیهای زندگی، همواره مارا درگیر استرس می کند ولی با اقداماتی نظیر خواب بموقع و کافی و مدیتیشن می توان از مقدار آن کاست.

خرید رنگ موی آدونیس
رنگ موی آدونیس

۳- مراقبت از موها در برابر آسیبهای بیرونی

آسیبهایی که از محیط به موها وارد می شود، عبارتند از نور خورشید و انواع آلودگیهای موجود در هوا. این عوامل باعث پیری زود رس موها می شوند و سفید شدن آن را تسریع می کنند. بهتر است موقع قرار گیری در آفتاب شدید از کلاه یا روسری استفاده کنید.

۴- دوری کردن از مواد شیمیایی مضر

برخی مواد شیمیایی موجود در شامپو و رنگ موها از جمله فتالات، آمونیاک و پراکسید هیدروژن باعث از بین رفتن رنگدانه های مو می شوند.
همیشه سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که کمترین مواد مضر برای مو را داشته باشند.

۵- ترک سیگار

تحقیقات نشان داده است که کشیدن سیگار، رابطه مستقیمی هم با سفید شدن موها و هم با ریزش مو دارد. اگر می خواهید موهای زیبا و سالم و بدون سفیدی داشته باشید، حتما باید سیگار کشیدن را ترک کنید.

چکیده:
با بالا رفتن سن، سفید شدن موها امری گریز ناپذیر است. کندن تارهای موهای سفید، آنها را زیاد نمی کند اما با کندن موها، آسیب زیادی به پوست سر وارد می کنید. شما می توانید موهای سفید را به حال خودشان رها کنید یا اگر از سفید بودن موها خوشتان نمی آید، آنخا را رنگ کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *