مو

رابطه موها با سلامتی بدن

رابطه سلامتی موها و بدن

اگر موهای شما وضع خوبی ندارند ، احتمالا بدن شما دچار مشکل شده است .

آیا موهای شما می خواهند چیزی به شما بگویند ؟ شاید . بسیاری از مواقع ، بیماریها و داروهایی که مصرف می کنید بر وضعیت سلامتی موهای شما تاثیر می گذارند . در ادامه به این تاثیرات ، اشاره خواهیم کرد .

شوره سر ، نگران کننده نیست .

شوره سر یک بیماری واگیر نیست . پس شوره سر چگونه ایجاد می شود ؟ هنوز به طور قطعی ، علت آن معلوم نیست . اما متخصصان می گویند احتمال به خاطر رشد بیش از حد قارچهاست . تئوری دیگر ، آن را به چربی بیش از حد پوست ، استرس ، چاقی ، سرماخوردگی ، خشکی هوا و اگزما مربوط می‌داند .
برای از بین بردن شوره ، از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید . موهای خود را کاملا به آن آغشته کنید و پس از پنج دقیقه آبکشی نمایید . شاید برای یافتن شامپوی مناسب خود ، نیاز باشد چند برند دیگر راهم امتحان کنید . اگر شامپو اثری نداشت ، به پزشک مراجعه کنید .

شوره سر زرد رنگ

اگر شوره سر شما ، زرد رنگ است ، احتمالا دچار بیماری درماتیت شوره ای seborrheic dermatitis شده اید . این بیماری ، در جاهایی مانند صورت و پوست سر ایجاد می شود که غدد چربی زیادی وجود دارد . با اینکه این بیماری ، به هورمونها ، قارچ و حتی اختلالات عصبی می تواند مربوط باشد اما درمان آن ، همانند شوره معمولی ، با شامپوی ضد شوره درمان می شود . در موارد حاد ، باید داروهای ضد قارچ و استروئید ها با دستور پزشک استفاده گردد .

موهای شما بیش از آنچه تصور می کنید می ریزد.

متخصصان می گویند روزانه حدود ۱۰۰ تار موی شما می ریزد . این به معنای این نیست که شما در حال طاس شدن هستید . تقریبا نود درصد فولیکولهای مو ، همیشه در حال رشد و تولید مو هستند و ده درصد بقیه در حال استراحت . هر تار مو ، پس از ۲ تا ۳ ماه ، می ریزد و با موی جدید جایگزین می شود . این چرخه دائما تکرار می شود.

بیماری Telogen Effluvium چیست ؟

در بیماری تلوژن افلوویوم، موها به طور تقریبا مساوی ، از تمام قسمتهای سر شروع به ریزش می کنند و به ندرت ، طاسی کامل در یک ناحیه دیده می شود . دلیل بروز این بیماری ، وارد آمدن یک شوک به سیستم معمول بدن است .عمل جراحی ، زایمان ، مصرف بعضی داروها ، رژیم سخت غذایی ، استرس شدید و مشکلات تیروئیدی ، تعدادی از این علل هستند . در اکثر موارد ، رشد موها ، پس از مدتی دوباره شروع می شود .

حمله به فولیکولهای مو

بیماری Alopecia areata وقتی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و به اشتباه به فولیکولهای مو حمله می کند و در یک ناحیه ، ناگهان کل موها می ریزد . بیشتر مبتلایان ، یک یا دو لکه این چنینی دارند اما در موارد حادتر ، کل موهای بدن بیمار می ریزد . این بیماری دردناک و واگیر دار نیست و ممکن است دلایل روانشناسی داشته باشد . موها ، ممکن است دوباره در آن ناحیه شروع به رشد کنند . درمان هم به سریعتر انجام شدن این روند کمک می کند .

رنگ موی مارال فیوژن

نود درصد ریزش مو در مردان دلایل ژنتیکی دارد.

تحقیقات نشان داده است که وراثت بیشترین نقش را در ریزش موی مردان دارد . علاوه بر این ، مشخص شده است که اثر خانواده مادری در این مساله ، بیش از خانواده پدری است . داروهایی که برای کند کردن روند ریزش مو استفاده می شوند ، روگین (ماینوکسیدیل) و پروپشیا (فینستراید) هستند .

ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان ، به کم پشتی موها در تمام قسمتها می انجامد و معمولا در ناحیه بالای سر بیشتر است اما طاسی کامل شبیه مردان معمولا دیده نمی شود.همچنین ، ریزش مو با سرعت کمتری نسبت به مردان رخ می دهد . استفاده از ماینوکسیدیل ، می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند .
برخلاف آنچه بیشتر افراد می پندارند ، موی بلند ، باعث ریزش مو نمی شود . باور غلط دیگر این است که شامپو کردن مکرر باعث ریزش مو می شود .در واقع ، هنگام شامپو کردن ، موهایی که ریخته است ، از بقیه موها جدا می شود .

در برابر آفتاب ، از موهایتان مراقبت کنید.

قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه خورشید ، موها را خشک و آسیب پذیر می کند . اگر موهای کم پشتی دارید ، پوست سر شما هم در معرض آسیب قرار می گیرد . بهتر است در این مواقع ، از کلاه استفاده نمایید . همچنین از محصولات مراقبت از موی دارای فیلتر ضد آفتاب استفاده کنید .

تغذیه مناسب برای داشتن موهای سالم ضروری است.

آیا رژیم گرفتن برای موها ضرر دارد ؟ اگر رژیم بیش از حد سفت و سخت باشد بله . موهای شما به پروتئین ، اسیدهای چرب ، آهن و روی نیاز دارد تا به طور طبیعی رشد کند . رژیمهای بسیار کم کالری ، معمولا فاقد مواد مغذی لازم و کافی برای سلامت موها هستند و باعث می شوند موها مات و نازک شوند . کمبود شدید مواد مغذی در غذاها ، باعث ریزش و کم پشتی موها نیز می گردد .

قلب و موهای خود را باهم تقویت کنید.

خوردن مواد غذایی سالم مثل ماهی ، آجیل ، اسفناج ، هویج و نان با آرد سبوس دار مقدار کافی امگا۳ ، پروتئین ، ویتامین A و روی را به بدن شما می رساند . این ریز مغذی ها علاوه بر کمک به داشتن موهایی سالم و قوی ، برای سلامت قلب هم بسیار مفیدند .

سفید شدن زودهنگام موها، ارثی است.

سفید شدن موها همیشه نشانه میانسالی نیست . اگر کمتر از چهل سال سن دارید و موهای سفید زیادی دارید ، بدانید که این مساله به صورت ارثی به شما رسیده است . سفیدی موها الزاما به معنی بیماری نیست اما می تواند نشانه ای از اختلالات تیروئیدی ، کمبود ویتامین B12 یا مسایل دیگر باشد . راحت ترین راه حل ، رنگ کردن موهاست . اما به خاطر داشته باشید که بعضی افراد نسبت به رنگ مو حساسیت دارند و به همین دلیل ، هنگام رنگ کردن موها پوست سر آنها قرمز و ملتهب می شود.

موهای خود را محکم نبندید.

بستن محکم موها از پشت یا به سمت بالا ، باعث کشیدگی بیش از حد آنها می شود و در نتیجه فولیکولهای مو تضعیف می شوند که به شکسته شدن یا ریزش موها منجر می شود.اکستنشن های مو هم با اضافه کردن وزن موها ، به ساقه و ریشه موها آسیب می زنند. مدل بستن موهای خود را دائما تغییر دهید.موهایی که در اثر کشیدگی زیاد ریخته اند ، مجددا رشد خواهند کرد اما بستن و کشیدن موها در یک حالت خاص به مدت طولانی ، باعث ریزش موی دائم خواهد شد.

آرایش بیش از حد موها، به آنها آسیب می زند.

سشوار کشیدن ، اتو کردن ، رنگ و دکلره کردن ، حتی زیاد از حد برس کشیدن ، به لایه خارجی مو که کوتیکول نامیده می شود ، آسیب می زند . با آسیب دیدن کوتیکول ، قسمت داخلی مو در معرض آسیب بیشتر قرار می گیرد و موها خشک و مات می شوند.
اگرچه این مساله بیماری جدی برای شما به وجود نمی آورد ولی در صورت ادامه یافتن ، تنها کاری که می توانید بکنید این است که موهای خود را کاملا کوتاه کنید و منتظر بلند شدن دوباره آن بمانید.

یک اثر جانبی

در لیست داروهایی که باعث ریزش مو می شوند ، داروهای ضد انعقاد خون ، داروهای غیر استروئیدی آرام بخش ، داروهای ضد بارداری و آنتی بیوتیکها دیده می شوند.البته بعد از قطع مصرف آنها ، دوباره موها رشد طبیعی خود را آغاز می کنند.

ماساژ پوست سر مفید است.

ماساژ پوست سر هیچ تاثیری در کاهش ریزش مو یا بهبود بیماریهای پوست سر ندارد اما به خاطر وجود عصبهای زیاد در زیر پوست سر ، ماساژ آن می تواند باعث رفع خستگی و استرس گردد . همپچنین ماساژ سر ، باعث آزاد شدن هورمون دوماپین و سروتونین می گردد که باعث ایجاد حس خوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *