مو

خشکی مو در آقایان

موهای خشک

درباره خشکی موهای خانمها زیاد صحبت شده است اما درباره خشکی موی آقایان کمتر بحث می شود. برخی از آقایان واقعا از اینکه چرا موهایشان به این اندازه خشک است ابراز تعجب و ناراحتی می کنند.
با اینکه اغلب، با اعمال تغییراتی در نحوه شستشو و مراقبت از موها، مشکل برطرف می شود، گاهی اوقات، خشکی موها حکایت از وجود نارساییهای جدی تری دارد. به خاطر همین، بسیار اهمیت دارد که بفهمیم چرا موی مردان دچار خشکی می شود و برای رفع آن چه باید کرد.

چرا برخی از مردان، موهای بسیار خشکی دارند؟

۱- کمبود ترشح سبوم


پوست سر نیز مانند سایر قسمتهای پوست، چربی ترشح می کند. این چربی طبیعی، باعث آبرسانی و حفظ رطوبت موها و پوست سر می شود. به علت اینکه موها، چربی ترشح نمی کنند، برای حفظ رطوبت، به چربی ترشح شده پوست یا سبوم، وابسته هستند. وقتی پوست سر به اندازه کافی چربی ترشح نکند بناچار موها هم دچار خشکی می شوند.

۲- قرار گرفتن در معرض آفتاب


افرادی که در بیرون از ساختمان کار می کنند، بیشتر به خشکی مو مبتلا می شوند. نور خورشید، به کوتیکول موها، آسیب می زند. کوتیکولها در واقع سپر محافظت کننده موها هستند و از بیرون رفتن رطوبت از ساقه مو، جلوگیری می کند. وقتی کوتیکول آسیب ببیند، موها در معرض خشکی و شکستگی قرار می گیرد.

۳- شامپو کردن بیش از حد


برخی فکر می کنند که هر چقدر موها را بیشتر بشویند، موها تمیزتر می شود.با اینکه شامپو، آلودگیها را از بین می برد، اما چربی طبیعی موها را نیز از روی موها پاک می کند. به همین دلیل، آسیب دیدگی و خشکی موها در مردانی که بیش از حد به موهای خود شامپو می زنند، بیشتر دیده می شود.

۴- دستگاههای حرارتی


دستگاههایی از قبیل سشوار و اتوی مو که از حرارت استفاده می کنند، برای سلامت موها بشدت مضرند. حرارت ناشی از این دستگاهها، به کوتیکول مو آسیب می زند. در نتیجه لایه بیرونی موها، شکننده و خشک می شود.

۵- شستن موها با آب داغ


اثر منفی آب داغ، همانند اثر دستگاههای حرارتی روی موها است. گرمای بیش از حد، کوتیکول موها را نابود می کند و ساقه مو در برابر آسیبها، بی دفاع می شود. اگر به دوش گرفتن با آب داغ عادت دارید، حتما خشکی بیش از حد موها و در ادامه، ریزش آنها را تجربه خواهید کرد. استفاده از آب سرد یا ولرم برای استحمام و شستنموها، انتخاب بهتری است.

۶- محصولات شیمیایی مضر


امروزه محصولات بسیاری برای رسیدگی به موها در دسترس آقایان است.اما بعضی از این محصولات، حاوی مواد آسیب رسانی چون پارابن، سولفات، سیلیکون، پروپانول و پروپیل الکل هستند. اغلب شامپوها حاوی سولفات هستند که یک پاک کننده قوی به حساب می آید. اما سولفات، چربی طبیعی و مفید را از بین می برد و موها و پوست سر را دچار خشکی می کند.

۷- رنگ کردن موها


این هم یکی دیگر از دلایل خشک شدن بیش از حد موها است.موهای رنگ شده به مراقبت و توجه بیشتری نسبت به موهای معمولی نیاز دارد. موادی که در رنگ مو وجود دارد، باعث شکستن پروتئین موها شده و آن را دچار آسیب می کند.

۸- مشکلات تیروئیدی


غده تیروئید، وظایف زیادی را بر عهده دارد. علاوه بر کنترل متابولیسم بدن، این غده، بر سلولهای بنیادین فولیکول موها تاثیر دارد و به همین دلیل نقش اساسی در رشد موها ایفا می کند. اگر به کم کاری تیروئید دچار هستنید، این مساله می تواند بر رشد موها و خشکی آن تاثیر داشته باشد.

۹- آبهای کلر دار


اگر از آبهای کلردار برای شستشوی موها استفاده می کنید، در دراز مدت به خشکی موها دچار خواهید شد. همچنین کلر موجود در آب استخرها هم همین اثر منفی را بر موها خواهد داشت. کاهش استفاده از آبهای دارای کلر یا محافظت از موها هنگام تماس با آب استخر به وسیله کلاه شنا، می تواند در رفع این مشکل مفید باشد.

چگونه با خشکی موها در مردان مقابله کنیم؟

۱- استفاده از شامپو را محدود کنید.


استفاده زیاد از شامپو، باعث خشکی موها می شود. بهتر است استفاده از شامپو را کاهش دهید. دوبار شامپو کردن موها در هفته کافیست. اگر حتما باید هرروز از شامپو استفاده کنید، از نوع ملایم آن و نرم‌کننده استفاده کنید.

۲- از محصولات مناسب استفاده کنید.


سعی کنید از محصولات مراقبت از مویی که مخصوص آقایان نیست، استفاده نکنید. معمولا آقایان وقتی برای خرید شامپو و سایر محصولات مراقبت از مو صرف نمی کنند و از همان محصولات همسرشان استفاده می کنند. شما باید از محصولات متناسب با نوع موی خود که مخصوص آقایان و بدون مواد شیمیایی مضر باشد اسفاده کنید.

۳- از سشوار استفاده نکنید.


به خاطر اینکه سشوار هیچ منفعتی برای موها یشما ندارد، بهتر است کلا آن را کنار بگذارید. بعد از دوش گرفتن، موهای خود را با حوله خشک کنید. اگر موهای بلندی دارید و می خواهید از سشوار استفاده کنید، حتما استفاده از آن را محدود کنید.

۴- ماساژ با روغن


این کار هم برای پوست خشک مفید است و هم برای موهای خشک. یک روغن گیاهی مثل روغن نارگیل، روغن آفتابگران، روغن زیتون، یا روغن آرگان را شب هنگام، به مو و پوست سر بمالید و ماساژ دهید و صبح روز بعد، با شامپوی ملایم بشویید.

خرید رنگ موی آدونیس
رنگ موی آدونیس

۵- استفاده از آب سرد


شستن موها با آب داغ، به موها آسیب می زند ولی شما می توانید از آب سرد هرموقعی که خواستید برای شستشوی موها بهره بگیرید. آب سر، کوتیکول موها را بسته و رطوبت داخل آن را حفظ می کند.

۶- استفاده از ماسک مو


اگر خشکی موهای شما بیش از اندازه است، بهتر است از ماسک مو هم استفاده کنید. ماسک مو، علاوه بر از بین بردن وز و خشکی مو، آن را عمیقا تغذیه می کند.

اگر خشکی موها درمان نشود، چه رخ می دهد؟

۱- اگر فکری به حال خشکی موهایتان نکنید، موهایتان بیش از پیش خشک می شوند و در نهایت، آسیب دیده و خرد خواهند شد.
۲- شما با ریزش موی شدید مواجه خواهید شد.
۳- خشکی بیش از حد، به ایجاد شوره سر و در نهایت به درماتیت سبوره‌ای منجر می شود.
۴- پوست سر به خارش شدید دچار خواهد شد.
۵- به خاطر خارش شدید، پوست به التهاب نیز مبتلا می شود.
۶- اگر به موقع با خشکی موها مقابله نکنید، ریزش موها ممکن است باعث طاسی شما گردد.
۷- ممکن است خشکی موها نشانه بیماریهای شدیدتری باشد و اگر به این نشانه بی اعتنا باشید، چه بسا آسیب جبران ناپذیری به سلامت شما وارد شود.

راههایی برای جلوگیری از خشک شدن موها در آقایان

  • با یک متخصص تغذیه برای گرفتن برنامه غذایی مشورت کنید.یک رژیم تغذیه ای مناسب، باید حاوی زینک، اسیدی فولیک و بیوتین برای تضمین سلامت موها باشد.
  • از مکملهای پروتئینی در رژیم غذایی استفاده کنید.
  • اگر می خواهید موهایی سالم داشته باشید، از دخانیات و الکل دوری کنید.
  • ورزش به خاطر بهبود گردش خون و رساندن مواد مغذی به ریشه موها، می تواند در تضمین سلامت موها مؤثر باشد.
    چکیده:
    خشکی موها در بین آقایان پدیده جدیدی نیست ولی برای بسیاری از آنان، رفع این مشکل، چندان ساده نیست. در نظر گرفتن یک برنامه منظم مراقبت از مو می تواند مشکل خشکی موها را حل کند. محدود کردن استفاده از شامپو، پرهیز از مصرف محصولات حاوی مواد شیمیایی و استفاده از ماسک مو، می تواند معضل خشکی موها را رفع کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *