مو

مراقبت از موهای مجعد

موهای مجعد

موهای مجعد، معمولا هنگام حالت دهی و مراقبت، مارا دچار کلافگی و دردسر می کنند. با اینکه این نوع موها، بسیار زیبا هستند، مراقبت و حالت دهی آن دشوار است. به خاطر اینکه حالت موهای مجعد، چیزی بین موهای صاف و موهای فر است، توجه و دقت بیشتری طلب می کند.
همه محصولات مراقبت از مو، برای این نوع موها مناسب نیستند. به خاطر همین، باید بدانید که چه نوع محصول مراقبت از مو یا حالت دهنده ای را باید برای موهای مجعد، به کار ببرید. در ادامه به نکاتی درباره مراقبت و حالت دهی این نوع موها خواهیم پرداخت.

ویژگیهای موهای مجعد کدامند؟

۱- این نوع موها نه کاملا صاف هستند و نه کاملا فر. این نوع موها، در قسمت نزدیک به پوست سر، صاف هستند و در قسمتهای دیگر، دارای موج.
۲- برخلاف موهای فر، در تار موهای مجعد، هیچ گونه الگوی منظمی دیده نمی شود.

۳- پیچ خوردگی ظاهری این نوع موها، در زمانهای مختلف، تغییر می کند. بعضی مواقع، بشدت فر می و در زمانهای دیگری، فرها ملایم و کم می شوند. همچنین باتوجه به حالتی که به آن می دهید الگوی فر خوردن آن تا مدتها، تغییر می کند.

۴- افراد دارای موهای مجعد، معمولا احساس سنگینی روی موهای خود دارند. معمولا این نوع موها، حتی بدون هیچ حالت دهنده ای، به سمت پایین سوق پیدا می کنند.

۵- معمولا این نوع موها، بیشتر از سایر انواع موها، دچار وز می شوند. وز شدن موها، ظاهری بد و ژولیده به آن می دهد.

چه چیزی باعث مجعد شدن موها می شود؟

ساقه های مو، از منافذ پوستی بیرون می آیند. این منافذ، فولیکول نامیده می شوند و شکل آنها تعیین می کند که موهای شما، صاف، مجعد یا فر باشند. شکل فولیکولها هم به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم ترینشان، ژنتیک است.
به همین دلیل، اگر دی ان ای شما باعث شده باشد که فولیکول موهای شما، کاملا گرد باشد، موهای شما صاف خواهد بود. اگر فولیکولها به شکل بیضی باشند، موها شکل مجعد پیدا می کنند. زمانی که فولیکول، نه دایره ای شکل است و نه به طور کامل، بیضی شکل، موها شکل فر پیدا می کنند.

موهای مجعد، چند نوع است؟

۱- موهای مجعد نوع ۲A
این مدل از موهای مجعد، بسیار شبیه به موهای صاف است. اما اگر نگاه نزدیک تری به آن بیاندازید، خواهید دید که به طور ملایمی به شکل S است.

۲- موهای مجعد نوع ۲B
مجعد بودن این مدل، از مدل ۲A، قوی تر و مشهودتر است اما موها در قسمت نزدیک به ریشه، حالت
صاف دارد.

۳- موهای مجعد نوع ۲C
در این مدل از موهای مجعد، انحناهای شدیدتری رو موها قابل مشاهده است. علاوه بر این حجم ظاهری موها و ضخامت تارهای آن، از مدلهای قبلی بیشتر است.

چگونه از موهای مجعد، مراقبت کنیم؟

۱- موهای خود را آبرسانی کنید.
این نوع موها، اغلب بسرعت دچار وز می شوند. به همین دلیل، باید آنها را بخوبی آبرسانی کنید تا مانع بروز وز شوید. برای آبرسانی مناسب، متخصصین توصیه می کنند از شامپوهای آبرسان استفاده کنید. سعی کنید از شامپوهای دارای سولفات، دوری کنید چون سولفات موجود در این نوع شامپوها، باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و مو شده و منجر به خشک شدن آنها می گردد.

۲- از ماسک مو استفاده کنید.
موهای مجعد در واقع حالت ملایم موهای فر است. گزارشهای متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه موهای فر، در اثر وز، بیشتر از موهای صاف، دچار شکستگی و خرد شدگی می شود. به همین خاطر، باید مراقبت دوچندانی از آن به عمل بیاورید. استفاده منظم از ماسک مو، علاوه بر رفع وز، آسیب دیدگیهای آن را از بین می برد، خشکی آن را رفع می کند و مانع بروز موخوره می گردد.همچنین ماسک مو، درخشش و زیبایی خاصی نیز به این نوع موها می بخشد.

۳- از سشوار استفاده نکنید.
سشوار، یک وسیله گرمازا است و همین امر می تواند به کوتیکول موهای شما آسیب وارد کند. بهترین راه این است که بگذارید موهایتان به مرور و به شکل طبیعی خشک شود. با این روش، موهای مجعد حالت بهتری به خود می گیردو با کاهش وز، جلوه یکنواخت تر و جذاب تری پیدا می کند.

۴- از سرم مو استفاده کنید.
به خاطر اینکه موهای مجعد، معمولا با از دست دادن رطوبت، دچار وز می شوند، با استفاده از سرم مو، می توانید جلوی بروز وز را بگیرید. بهتر است از سرمهای حاوی کراتین استفاده کنید. این نوع سرمها، تار موهای شما را تقویت کرده و وز آن را هم از بین می برد.

چگونه از بعد از حمام، از موهای مجعد مراقبت کنیم؟

۱- قطعا شستن هرروزه موها مطلوب نیست و به همین دلیل، مراقبت از موهای مجعد بین شستشوهای متوالی، اهمیت پیدا می کند. برای شروع، می توانید با استفاده از یک اسپری آب، موها را مرطوب کنید تا محصولات مراقبتی که از قبل روی موها باقی مانده است دوباره فعال شود.
۲- معمولا بعد از گذشت مدتی از شستشوی موهای مجعد، حجم آن کاهش می یابد. شما می توانید با استفاده از موسهای حالت دهنده، حجم از دست رفته را بازیابی کنید و جلوه بهتری به موهایتان بدهید.

۳- قبل از به کار گیری حالت دهنده های حرارتی، از قبیل اتوی مو، به موهای خود سرم محافظتی بزنید.

۴- می توانید برای آبرسانی عمیق موها، شب قبل از خواب، از ماسک مو استفاده کنید و اجازه بدهید تا در طول شب، روی موها بماند و صبح موها را آبکشی کنید.

۵- ماساژ دادن موها، با روغن، یک شب قبل از حمام رفتن، به نرمی و درخشش آن کمک بسیار زیادی می کند. می توانید از مخلوط روغن زیتون و روغن رزماری بهره بگیرید.

۶- برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد موها، از روبالشی ساتن استفاده کنید.

حالت دهی موهای مجعد

۱- اگر موهای مجعد شما کم پشت یا بیش از حد نرم است، سعی کنید حجم ظاهری موها را زیاد کنید. به طور مثال، می توانید از کلیپس استفاده کینید.

۲- موهای مجعد را نباید بیش از حد حالت دهی کنید. اگر می خواهید در طور روز، فرهای روی مو، جلوه خوبی داشته باشند، بهتر است آن را به حالت طبیعی خود رها کنید.

۳- با شانه کردن موها با انگشتان، می توانید جلوه بهتری به موهای مجعد بدهید.

۴- اگر از حالت دهنده های حرارتی مثل اتوی مو استفاده می کنید، حتما درجه حرارت آن را روی کمترین مقدار قرار دهید.

تفاوت بین موهای مجعد و موهای فر

فرق زیادی بین موهای فر و موهای مجعد نیست.در واقع هر دو، براحتی دچار وز می شوند، بسیار مستعد شکستگی و خرد شدگی هستند و حالت دهی آنها هم چندان راحت نیست.
اما به هرحال، تفاوتهایی بین این دو، قابل مشاهده است:

۱- موهای مجعد، حالتی S مانند دارد در حالی که موهای فر، کاملا شکلی فنر مانند دارد.

۲- موهای مجعد، از موهای فر حالت شل و ول تری دارد.

۳- موهای مجعد، براحتی ممکن است حالت خود را از دست بدهد ولی موهای فر، به شکل قوی تری حالت ظاهری خود را حفظ می کند.

۴- موهای فر، نیاز زیادی به حالت دهی ندارد اما برای حالت دهی موهای مجعد ،گاهی لازم است از اتوی مو یا سایر وسایل حالت دهنده استفاده کنید.

۵- موهای فر معمولا از موهای مجعد، بیشتر دچار خشکی می شود.

چکیده:
موهای مجعد، جلوه زیبایی دارد ولی حفظ این زیبایی چندان راحت نیست. رایج ترین مشکلی که موهای مجعد، به آن دچار می شود، وز شدن بیش از حد است که از خشک شدن تارهای مو ناشی می شود. یک برنامه مراقبت از موی منظم و دقیق که موها را عمیقا آبرسانی کند می تواند این مشکل را تا حد زیادی بر طرف کند. به خاطر داشته باشید که محصولات حالت دهنده مو و دستگاههایی نظیر اتوی مو، می توانند به کوتیکول موهای مجعد، آسیب وارد کنند.
همچنین از محصولاتی که باعث از بین رفتن چربی طبیعی روی موها و پوست سر می شوند، خودداری کنید. برای مراقبت بیشتر از موها، از روغنهای طبیعی، ماسک های داخل حمام و بعد از حمام استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *